Simplu vs Complex- din nou carbohidratii

Simplu vs Complex- din nou carbohidratii

Daca ar exista o definitie metaforica pentru carbohidrati, acestia ar fi buni si rai, cretori de dependenta, necesari si totusi problematici, simplu de consumat, complex de integrat. Si ca sa ducem metafora mai departe, ar putea fi comparati cu femeile: CAPRICIOSI!
In sensul propriu, carbohidratul este unul dintre cei trei macronutrienti absolut indispensabili alimentatiei noastre, fiind responsabil cu furnizarea energiei.

Cei mai multi dintre noi cred ca acest macronutrient se gaseste doar in paine, paste si orez, iar atunci cand urmeaza o dieta si scot aceste trei alimente din meniu, considera ca urmeaza o dieta low carb, desi carbohidratii se gasesc in majoritatea alimentelor pe care le consumam zilnic. Diferenta o face categoria la care se incadreaza, respectiv simplu sau complex.

Carbohidratii simpli
De regula, in aceasta categorie intra toate alimentele pe baza de zahar si faina, mai exact:
– Franzela alba si toate produsele de brutarie si patiserie;
– Prajiturile, indiferent daca sunt cumparate de la cofetarie sau facute in casa;
– Ciocolata, bomboanele, jeleurile;
– Dulciurile ambalate cum ar fi cornurile simple sau cu diverse umpluturi, napolitanele, briosele;
– Cerealele cu adaosuri de ciocolata si alte arome care imita gustul prajiturilor preferate.
– Fructele. Cat de socant ar parea pentru cei mai multi, fructele contin zahar, apa, fibre si o cantitate destil de mica de vitamine. Chiar daca in acest caz zaharul se numeste fructoza, metabolizarea ei se face intocmai zaharului rafinat,iar cea mai mare capcana o reprezinta sucurile naturale de fructe. Fibrele si vitaminele raman in pulpa si coaja fructelor stoarse, iar produsul finit nu este nimic altceva decat apa cu zahar. Cam acelasi lucru cu sucurile acidulate despre care toata lumea stie ca nu sunt nici sanatoase, dar sunt si inamicii siluetei, favorizand inclusiv aparitia si agravarea celulitei.
Bineinteles ca fructele consumate ca atare sunt raul cel mai mic atata timp cat de mancam cu moderatie, chiar si zilnic.

Carbohidratii simplu trebuie evitati in general, nu numai atunci cand dorim sa pierdem in greutate si iata cateva motive pentru care si tu ar trebui sa faci asta:
– Cresc glicemia si nivelul de insulina ceea ce va avea ca si consecinta o si mai mare pofta de mancare;
– In lipsa unei activitati fizice constante, carbohridratii complecsi duc la aparitia diabetului si a bolilor metabolice;
– Creeaza dependenta;
– Au multe calorii, dar din punct de vedere al nutrientilor nu sunt caltitativi;
– Provoaca inflamatie;
– Cresc aciditatea din stomac, fapt care duce la disconfort abdominal si chiar gastrite si ulcere;
– Nu contin fibre.
Carbohidratii complecsi
Acestia reprezinta toate cerealele si pseudocerealele integrale, adica cele care nu au trecut printr-un proces de rafinare care exclude membrana de pe ele, mai exact tarata.
Pe langa cele enumerate mai sus, carbohidratii complecsi sau „buni’’ ii gasim in legume, leguminoase, tuberculi, amidonoase (mazare, linte, naut, fasole boabe).
Spre deosebire de varianta simpla, carbohidratii complecsi vin la pachet cu o multime de beneficii, opusul celor enumerate in descrierea carbohidratilor simpli.

– Pastreaza la un nivel optim atat glicemia cat si insulina;
– Ofera senzatie de satietate pe termen lung;
– Contin fibre de calitate;
– Imbunatatesc digestia;
– Ofera energie;
– Previn aparitia bolilor cardiovasculare.

Acestia nu trebuie sa lipseasca din alimentatia noastra zilnica, insa vor fi consumati cu moderatie pentru a evita acumularea de kilograme in plus. Carbohidratii rafinati pot fi consumati ocazional pentru ca oameni suntem si pofte avem, iar o prajiturica nevinovata sau un foietaj fin, consumate rar, nu au omorat pe nimeni si nici nu au condus catre obezitate.

Facebook Comments

Related Posts

by
Previous Post
0 shares
Back